dissabte, 29 de juny del 2013

Funció de compres


La funció de compres en una empresa és cada vegada més important en l'actual entorn econòmic, tant macro com micro.

L'entorn microeconòmic és en el que es deuria centrar l'organització, sense perdre de vista, clar, l'entorn macroeconòmic. 

A diferència de la macroeconomia, que se centra en el funcionament global de l'economia, la microeconomia, basa la seua anàlisi en el comportament individual de les unitats de decisió en l'economia i  les variables que fan prendre eixes decisions.

Una de les variables estudiades es el preu dels nostres productes, i com canvia la demanda dels nostres béns i serveis oferits en funció d'eixe preu. 

L'estudi clàssic diu de la limitació dels factors de producció, terra, treball i capital que fa que l'oferta siga escassa pel que si puja la demanda i si ja no es pot produir més, entonces puja el preu per a fer baixar la demanda i equilibrar aquest ecosistema.

Pense que aquesta teoria clàssica podría estar canviant gràcies al desenvolupament de les energies renovables, per exemple, amb matèria primera il·limitada. Les comunicacions, també crec que canvien aquesta teoria, hi ha serveis que no tenen oferta limitada, com son els llibres electrònics.

El preu dels béns i serveis va en funció del cost de producció i el marge aplicat.

Arribats a aquest punt, és, on la funció de compres d'una empresa guanya pes. La seua funció es la de proporcionar a cada departament tot el necessari per a realitzar les operacions de l'organització. Eficiència, qualitat, puntualitat i negociació de les millors condicions amb el proveïdor de torn.



Mercat Central de València

Actualment, els departaments de compres, realitzen fonamentalment funcions administratives de gestió de comandes i factures, i estan integrats per personal amb perfil administratiu, que no participa activament en els passos més crítics, i en definitiva més estratègics, del procés de contractació, com són la consulta, negociació amb proveïdors i presa de decisió.

Per a aconseguir la màxima eficiència quant a la minimització de la despesa supèrflua en una empresa no solament és necessari optimitzar la funció de compres, sinó que cal arribar fins a la gestió integral de la despesa dins de l'organització.

Amb l'objectiu d'estalviar costos i millorar l'eficiència de la funció de compres, es creen noves eines, evolució del B2B o Business-to-Business. Per exemple, existeix una xarxa social anomenada CPOnet per a compradors. Estalviar fins a un 50% del temps que s'empra en la negociació i fins a un 20% del cost final del producte és el seu objectiu.

Els softwares de compres ofereixen major transparència i visibilitat, simplificació en els processos i recopilació de dades i estalvis significatius, l'ús de la tecnologia està creixent i ajudant a l'especialització dels departaments de compres.

Una altra opció és la del outsourcing o externalització de la funció de compres en l'empresa. Avantatges i oportunitats per a les empreses en reducció de costos. En canvi, no és interessant si aquesta funció genera valor en l'organització.

Una tercera via és associar-se amb altres companyies amb les mateixes necessitats i crear centrals de compra per a millorar la capacitat de negociació.

Tornant als costos, els indirectes representen un alt percentatge en la cadena de producció de l'empresa i per tant repercuteixen en el preu final del producte o servei que s'ofereix.


Un dels objectius que hauria de tenir la funció de compres és l'aconseguir que els costos indirectes siguen variables i no fixos, és a dir, que vagen en funció de la producció.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada