divendres, 21 de desembre del 2012

LES LLENGÜES

L'altre dia es va publicar un informe on es diu la xifra de catalanoparlants referida a l'any 2011. Segons aquest informe realitzat per la Xarxa Cruscat del Institut d'Estudis Catalans ens quantifica en quasi 10 milions dels quals casi 3 milions de valencians.



No us heu preguntat mai com fan aquests càlculs?.  Supose que han de ser estudis estadístics a força de mostres poblacionals.

És curiós perquè vaig fer una prova amb una pàgina que es diu Wolfram|Alpha la qual no fa la cerca de webs, sinó que fa càlculs dinàmics basats ​​en una vasta col·lecció de dades integrades, algoritmes i mètodes. En fi no se.... però aixó diuen ells.

Bé la qüestió és que vaig posar que cercara la classificació de les llengües per parlants.

Em vaig portar una sorpresa perquè si desplegues amb el botó "more" fins al màxim possible (cal anar clicant), ixen 160 llengües. Vaig començar a cercar la llengua catalana i va aparèixer en la posició 112 amb 7,7 milions de parlants.

La sorpresa   va ser major quan vaig arribar a la posició 128 on estava el català-valencià-balear amb 6,7 milions de parlants. No entenia perquè ho dividien en dos. Però si sumes 7,7 i 6,7 al final som 14,4 milions i estaríem, per tant, en la posició 72 de la classificació segons indica aquest "cercador".
 
http://www.wolframalpha.com/input/?i=Ranking+by+languages+by+speakers

Per tant, no entenc quí, qué, quant, perqué.........ni com es fan els càlculs.

Per un altra banda l'Anglés es el segon de la classificació. Diu que el parlen 760  milions de persones. Cliqueu ací. Si vas desplegant amb el botó "more" surt fins i tot la gent que parla anglès a Alemanya. Però que passa per tant amb la resta del món que parla també anglés, quasi tothom estudia i parla, entén i està o ha estat iniciat amb l'anglès.
Podria ser entonces que siguera la número u?. No ho sé. Com es fan aquestos estudis?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada